Ana Penyas il·lustra el primer cartell de Baba Kamo

La il·lustradora Ana Penyas. Fotografia: Biel Aliño
La il·lustradora valenciana sorprén en aquesta primera edició amb una proposta il·lustrada original que revela el seu particular univers creatiu.

Ana Penyas (València, 1987) és una de les grans il·lustradores del present, no sols pels nombrosos guardons que ha rebut sinó també per l’habilitat a l’hora d’abordar temes socials i polítics. La il·lustradora ha sabut fer de la seua manera de dibuixar un llenguatge plàstic singular amb el qual expressa la seua experiència vital i el seu posicionament en el món, una actitud artística que la consolida com un dels valor emergents amb més personalitat del panorama de la il·lustració contemporània. Així, un dels seus darrers treballs, Estamos todas bien (Salamandra, 2017) és un exemple d’aquest posicionament crític. Aquesta és la novel·la gràfica amb què va guanyar el X Premi de Novel·la Gràfica Fnac-Salamandra Graphic on reivindica la història de les dones de la seua família, unes dones que formen part de tota una generació silenciada que va haver d’enfrontar-se als anys més durs del franquisme. Amb tot, aquest només és el principi d’una trajectòria professional que, sortosament, no ha fet sinó començar.

La il·lustració de Penyas per aquesta primera edició de Baba Kamo és basa en una síntesi de la seua personalitat artística i de la seua expressió gràfica centrada en l’ús de la tècnica del collage, les escenes bigarrades i el trencament amb els esquemes tradicionals de representació. A més, cal destacar que un dels trets més característics de les seues imatges és la deliciosa capacitat narrativa del color i la intensitat amb què aquest es presenta en cadascun dels seus treballs. En aquest cas, la compareixença dominant del groc, una tonalitat que habitualment descarta, és l’encarregada de definir cromàticament aquest cartell juntament amb el color blau. El resultat mostra, doncs, tot un seguit de personatges determinats per aquests pigments que, sense ordre ni concert, es disposen per una escena compacta i atapeïda que demana ser vista amb calma i serenitat.

Efectivament, les il·lustracions d’Ana Penyas tenen el gust de les coses que s’assaboreixen pausadament i, observar-les, resulta senzillament captivador, fins i tot, quan hi apareix la ironia i la crítica. Perquè, sí, de vegades, i sense fer soroll, també hi està present, com ara en aquest cartell. És per això que, juntament amb Kembo, el lleó vegetarià protagonista de Kembo. Incidente en la pista del circo Medrano, que prové de Baba Kamo, ciutat que dóna nom a aquest esdeveniment, també s’hi troben altres referències, com ara la ballarina Josephine Baker, el músic Louis Armstrong així com altres feres salvatges i figures circenques. Resulta molt sorprenent descobrir gradualment aquests personatges, tots ells relacionats amb aquest àlbum il·lustrat ambientat en els anys trenta del segle XX que ha acabat convertint-se en una visió encisadora del món del circ, del cine i del jazz.

Tots ells, però, conviuen alhora amb una senyora que llig un llibre de rondalles valencianes, una fallera i tantes altres curiositats aparentment inconnexes però les quals Penyas dota de significat i relaciona amb habilitat en el seu conjunt. És més, ací la seua vessant més apassionada i radical irromp amb força també amb la banderola en forma de llibre amb la imatge que ella mateixa va crear per a la campanya «Recuperem la Punta, aturem la ZAL», una acció de conscienciació i reivindicació de l’horta per a fer front al projecte de Zona d’Activitats Logístiques del port de València després de més de quinze anys de lluita veïnal. Tot és possible, doncs, en el món d’Ana Penyas i en el primer cartell il·lustrat de Baba Kamo, també.